2010. január 11., hétfő

Ahol a panelház a valódi luxuscikk

Amikor a hugom által küldött képeket feltettem erre e blogra, akkor megkockáztattam azt a feltevést, hogy Indiában sem a legtehetősebbek laknak blokkokban. Nagyon nagyot tévedtem. Kevés blokk van ugyan, de viszonylag sok magánházat építettek paneles technológiával - az igazán gazdagok, mert ők azok, akik megtehetik. Nem kezdenék most itt hosszú ismertetésbe az indiai lakásviszonyokról - egy szál takarótól a tizenkét szobás házig -, de a decemberi villámlátogatásom során meggyőzőhettem róla: itt csak a tehetősek lakhatnak blokkban, és úgy egyáltalán, európai fogalmaink szerinti házban.
Chandigarhban nagyon sok szép blokkot láttam, ami nem véletlen. Ez a város jelképezi India függetlenségét, hiszen az első tervezett városként vonult be a történelembe, mintegy hatvan évvel ezelőtt. Tervezője nem más, mint Le Corbusier. Maga a város emberi testhez hasonlatos, szektorokra van osztva, középen természetesen a 17-essel, a város szívével. A külső szektorokban vannak a lakónegyedek, melyekben szép számmal találunk négy elemetes blokkokat. Annyi volt csak a gond, hogy mindig este, sötétben jártunk arrafelé, így nem sok képet készíthettem róluk. A képek megnézése előtt muszáj kihangsúlyozni: ezek kifejezettem jó lakókörülményeket ábrázolnak.
Fogalmam sincs, hol készítettem ezt a képet, érzésem szerint Delhiben, de lehet, hogy Agra és Jaipur között félúton. Annyira lenyűgözött India, hogy elfelejtettem jegyezni a képeim helyszíneit.

Ez a kép bitosan Chandigarhban készült, méghozzá a központban, a 17-es szektorban. Az érdekessége az, hogy Ré szerint ezek nem lakóházak, hanem a földszinten lévő üzletekhez ratozó irodák vannak bennük.


Sétatér

Nagyon ritka, hogy ennyire renben, tisztán legyen tartva épület, mint ez a blokk. Szerintem itt vagy nagyon európaiak laknak, vagy nagyon gazdagok.



A nyomor itt kezdődött, amikor félig összeomlott épületek között megláttunk egy viszonlag épen maradt panelt (azért elég fura erre az épületre a panel kifejezést hasznélni).

Ha nem láttam volna a saját szememmel a száradó ruhákat, nem hinném el, hogy itt emberek laknak. A dévai blokkok ezekhez képest körpanorámás lakosztályok.


Arra lennék kíváncsi, hogy itt engednék-e a hatóságok, hogy egy ilyen épületben emberek lakjanak. És nem elsősorban a környezetre gondolok. Másrészről viszont simán lehet, hogy a leesett vakolat alatt örök időkre megmaradó szerkezet lapul.


Aki nem volt még Indiában, nem is érti, hogy mekkora szó egy sallang és díszítésmentes épület ebben a csili-viliket imádó és használó országban. Aminek az első indiai blokkokról szóló bejegyzésben még úgy örültem, hogy helyi sajátosság, kis díszítés, a-magunk-képére-formálás, meg minden, azt most pontosan annyira feleslegesnek érezném ezen az épületen.


A kép csalóka, ez sem lakóház, hanem hotel. Méghozzá a drágábbik fajtából.

Ez már Delhi, igazi blokk.





Indiában elnézve a lakásviszonyokat én megtanultam megbecsülni azt a huszonhárom négyzetmétert, amin lakunk.

6 megjegyzés:

BB írta...

Hm, nekem azt mutogatja az internet, h Chandigarh erősen le van robbanva, Corbusier épületei nagyobbrészt üresek.

http://content.lib.washington.edu/cgi-bin/showfile.exe?CISOROOT=/buildings&CISOPTR=1528

BB írta...

vagy elhagyatottnak látszanak

M! írta...

Hát, fogózz meg: a kép, amit belinkeltél szerintem a városháza vagy valami hasonló közigazgatási egység központja, és ez indiai viszonylatban még nem számít lerobbantnak. A mi európai fogalmainkkal le sem lehet írni azt, ami ott van. Nem véletlenül írtam, hogy a panel nagy luxus arrafelé.
Európai szemmel Chandigarh tényleg nagyon lerobbant, de India többi részéhez képest (Rajasthan és Old-Delhi, Agra) ez maga a Paradicsom. Chandigarh azzal büszkélkedhet, hogy India legtisztább levegőjű városa. Gondold el, hogy ha ez így néz ki, akkor milyen lehet a többi része az országnak...
Elhagyatottnak látszanak az épületek mindenhol, de nem azok. Víg élet folyik ám bennük.

BB írta...

Palais de l'Assemblée, Chandigarh, 1955 tervezve (befejezve 1962)

Lehet, hogy túlcsicsázzák az indiaiak az épületeiket, de ezért ez a brutalista (brutalism, béton brut, raw concrete) betonszarkofág még nekem is sok. Sztem szép zöld folyondárral kellene befuttatni őket, akárcsak a lakótelepeket. Ápol és eltakar, erre mozgalmat lehet alapozni.

BB írta...

ha Le Corbusier, akkor brutalizmus, sőt Kolozsvár: itt egy hasonló betonsiló, ippeg most toltam fel a netbe

http://belvaros.blogspot.com/2010/01/brutalizmus-kolozsvar-telefonkozpont.html

M! írta...

Lehetne kezdeni vele valamit, nem az ötletek hiányán bukik itt meg a dolog, még csak nem is a pénzen, hanem az akaraton. Egyszerűen nem foglalkoznak a dolog esztétikai részével. Nem érdekli az embereket.